Voorbereiding
EEN GOEDE VOORBEREIDING MAAKT HET U GEMAKKELIJK:
Voor de verkoop van uw woning heeft DAAN makelaardij diverse documenten van uw nodig om een kandidaat koper goed te kunnen informeren. DAAN makelaardij adviseert u daarom, indien aanwezig, de volgende documenen bij de hand te houden.1. Het eigendomsbewijs.
De akte die u van de notaris heeft ontvangen toen u zelf eigenaar werd van de woning. Hierin kunnen allerlei belangrijke zaken in omschreven zijn, zoals erfdienstbaarheden, kwalitatieve rechten en plichten, anti-speculatiebedingen, kettingbedingen, grondverontreiniging, aanwezigheid van een ondergrondse tank etc.
2. Overige akten en verklaringen.
Mogelijk zijn er nog meer overeenkomsten of aktes waarin zaken staan beschreven die te maken hebben met uw woning. Zoals bij overlijden, de verklaring van erfrecht of bij scheiding, de boedelverdeling. In beide gevallen is het van belang dat degene die overgaat tot verkoop en de opdracht tot dienstverlening ondertekent ook bevoegd is om deze handeling te verrichten.
3. (Ver)bouwtekeningen.
Als u die niet bezit, kunt u het aan de buren of bij de gemeente vragen. Soms zijn er, met name van hele oude panden, geen tekeningen meer aanwezig.
4. Een taxatierapport of (oude) verkoopbrochure.
De kans is groot dat u nog een oud taxatierapport heeft, die is opgemaakt toen u zelf het huis kocht, na een verbouwing of hypotheekwijziging. Evenals een (oude) verkoopbrochure kan er in een taxatierapport nuttige informatie staan over de onderhoudstoestand van de woning of een leuke aanbiedingstekst.
5. Een tank-saneringscertificaat.
Bij een oudere woning bestaat de kans dat er ooit op olie is gestookt. Zeker bij ondergrondse tanken kan er sprake zijn van bodemverontreiniging. Iedereen was een aantal jaren terug verplicht de tank te verwijderen of te saneren. Erkende bedrijven overhandigden een certificaat, als bewijs dat de tank en grond gesaneerd waren.
6. Bij een appartement.
Bij een appartement kan er sprake zijn van een lidmaatschap van een coöperatieve vereniging of een appartementsrecht. In beide gevallen is het gemakkelijk om de volgende documenten van de vereniging van eigenaren bij de hand te hebben. Heeft u ze niet, vraag ze dan op bij de administrateur of penningmeester van de vereniging.
- Het jaarverslag;
- De statuten van de vereniging;
- De begroting;
- De notulen van de laatste vergaderingen;
- Het huishoudelijk reglement;
- Akte van splitsing.